تئاتر یکی از هنرهای هفتگانه محسوب می شود و آن را زاییده بعضی از مراسم مذهبی و اجتماعی می دانند که منشا آن مراسم تمایل آدمی به شرکت در احساسات و میل به تسلط بر وقایعی است که خارج از اراده وی صورت می گیرند.
مباحث موجود در این کتاب:فصل 1 کلیات،فصل2 آثار هنری طراحی و نقاشی سنتی،فصل3 آثار هنری سنگی، فصل4 آثار هنری سفالی،فصل5 آثار هنری بافت و نساجی
در این کتاب سعی شده تا حدودی به پرسش های یاد شود و هنرجویان را با سیر تحولات تاریخی هنر نقاشی و سبک های مختلف آشنا نماید،ایجاد تفکر خلاق و تقویت تخیل و ذهنیت هنرجویان آشنایی با آثار برجسته ی نقاشی
هدف از مطالعه تاریخ نه فقط کوشش برای فهم گذشته بلکه کوشش برای فهم رابطه گذشته و آینده است زیرا تنها به کمک مطالعه گذشته می توان دریافت که چگونه به نقطه امروز رسیده ایم و چه تصمیم ها و عملکردهایی ما را به اینجا رسانده است
کتاب آشنایی با موسیقی فراگیران را با مباحث کلی عملی و علمی هنر موسیقی آشنا می کند از آنجا که موسیقی هنری انتزاعی و حرفه ای عملی است مبانی نظری آن راهی جز از مسیر عمل ندارد بدین معنا که شرح مباحثی نظری آن نیز با شواهد عملی بهتر و واضح تر در ذهن می نشیند و در دل جای می گیرد
مباحث موجود در این کتاب:رسم فنی،انواع تصاویر،تصویر خط،خطوط پنهان،رسم سه نما،پرسپکتیو، پرسپکتیو خطی،پرده تصویر،مخروط دید
هنرهای تجسمی به طور عمده به هنرهایی گفته می شود که با ساختن و شکل دادن به مواد و مصالح ارتباط داشته باشد به عبارتی تجسم یا به جسمیت درآمدن باورها تخلیات ایده ها و احساسات هنرمند به وسیله مواد و مصالح قابل روئیت فرآینداصلی شکل گیری یک اثر تجسمی محسوب می شود
در این کتاب به معرفی چند تمدن شاخص و بحث پیرامون آثار هنری و نحوه ی شکل گیری آن ها پرداخته شده است انتظار می رود که هنرجویان پس از مطالعه این کتاب با کسب دانش اجمالی نسبت به هنرهای ادوار باستان بتوانند به تجزیه ی و تحلیل آثار و درک ارتباط آن ها با خاستگاهشان دست یابند
موضوع بحث این کتاب نقشه برداری است علمی که در گذشته از مجموعه هندسه نجوم و جغرافیا تشکیل شده بود و کشفیات و اختراعات چند سده ی اخیر بخصوص قرن نوزدهم و بیستم سبب تکامل آن شد
نقاشی ایرانی از زمانی غاز شد که اقوام آریایی از سلسله جبال هندوکش به فلات ایران وارد شدند و در گوشه و کنار این سرزمین پهناور پایه های تمدنی درخشان را بنیاد نهادند تمدنی که در طول چند هزار سال سهمی عظیم از فرهنگ بشری را به خود اختصاص داده است
در بین متونی که از گذشته های دور به میراث رسیده است کلمه فرهنگ از دو حرف فره به معنای شکوه و عظمت و هنگ از ریشه اوستای سنگ به معنی کشیدن و سنگینی وقار برگرفته شده است و در متون فارسی پهلوی به معنای دانش دانایی آمده است
مباحث موجود در این کتاب: فصل اول :تمحیدیه و مناجات فصل دوم :ادبیات حماسی فصل سوم :ادبیات غنایی فصل چهارم :حسب حال /زندگی نامه فصل پنجم :ادبیات تعلیمی فصل ششم :توصیف و تصویرگری فصل هفتم :ترجمه فصل هشتم :ادبیات معاصر (شعر معاصر) فصل نهم :ادبیات داستانی
منظور از تالیف این تاب نگرش عمیق به مطالب کاملا تخصصی نیست بلکه آشنا کردن هندجویان رشته نقشه کشی معماری با تجهیزات و وسایل مربوطه و هم چنین خواندن نقشه های تاسیساتی است
کتاب حاضر با این هدف تالیف شده است که هنرجویان با پایه و اصول صفحه آرایی کتاب و مجله آشنا شوند و کاربرد عملی آن را در گرافیک یاموزند،آموزش مباحثی مانند صفحه آرایی نیاز به کتاب هایی دارد که معلم با توجه به آن ها و استفاده از ابزار کمک آموزشی بتواند آموزش را به نتیجه برساند
در این کتاب در ادامه به تمدن های باستانی غرب تا دوره معاصر آن با توجه به تحول سبک های گوناگون هنری به اختصارپرداخته شده است
مخصوص رشته های گرافیک،سینما،طراحی و دوخت ،صنایع دستی،چاپ دستی،نقاشی،نمایش، نقشه کشی معماری،مرمت آثار فرهنگی ،پشتیبانی صحنه ،انیمیشن
توجه به خوشنویسی و گسترش آن در گذشته به دلیل کتابت قرآن و کتب احادیث بوده است در قرآن مبنی بر عزت قلم و اعتبار آموختن باعث گردید تا خط در میان مسلمانان به عنوان پدیده ای الهی و روحانی مورد توجه قرار گیرد و از احترام ویزه ای برخوردار باشد
در همین راستا در فصل اول مروری بر تاریخچه فلزکاری در دوره های مختلف هنری ایران با تاکید برآثار برگزیده قلمزنی خواهیم داشت تا بیش از پیش غنای کشور خود را در این هنر دریابیم و نیز با انواع فلزات مورد استفاده در قلمزنی و شیوه های گوناگون این هنر آشنا شویم
نکته قابل توجه این است که مفاهیمی که در این کتاب مورد بحث قرار می گیرد اساسا محدود به زمان خاصی نیست این مفاهیم در آثار هنری قرون گذشته یافت می شوند و هنر معاصر نیز روند تکاملی منطقی و طبیعی از هنر گذشته است
تالیف کتب جدید آموزش زبان که نیازمند فرایندهای علمی خاص خود از قبیل پژوهش های نیاز سنجی تولید و اعتبار بخشی راهنمای برنامه درسی است در آینده نزدیک عملی خواهد شد هم اکنون راهنمای برنامه درسی آموزش زبان خارجی تولید شده و در مرحله اعتبار بخشی است
در این کتاب تلاش شده است تا هنرجویان گرافیک با روش های مهم تکنیک های یاد شده که امروزه کاربردهای بسیاری در هنرهای تصویری به ویژه آثار گرافیکی یافته اند و جذابیت و تاثیر آنها چشمگیر است آشنا شوند
در این کارگاه هنرجویان نه تنها با اصول و قواعد دیزاین آشنا می شوند بلکه باید بتوانند آثار همدیگر را نقد نمایند یعنی اثر هنری را به عناصر سازنده تجزیه و تحلیل نمایند و با ترکیب اصول و قواعد به آثار جدیدی برسند در این مسیر دو طرفه طراحی ذهنی و عینی را توسعه دهند
لازم به توضیح است شیوه هایی که برای طراحی حروف با توجه به خط الگو در این کتاب توضیح داده شده است
از خصوصیات بارز هنر ایرانیان داشتن ظرفیت جذب و ایجاد وفاق و پذیرش شاخصه های مستقل دیگران و در نهایت همرنگی و یکدستی و ایجاد توازن و تعالی بخشی در طول زمان است
کتابی که در مقابل شماست نه کتابی مرجع است و نه یک خودآموز عکاسی این کتاب از ابتدا با این ذهنیت نگاشته شد که تحت هدایت و نظارت هنرآموزی دلسوز و آگاه تدریس شود
ادبیات فارسی از هنرهایی است که در طول تاریخ مخاطبان بسیاری را به خود اختصاص داده است اندیشمندان و متکران ایرانی بی شک به کارایی و تاثیر عمیق شیوه بیان ادبی آگاه بودند که توانسته اند احساسات و اندیشه های عمیق خود را به تخیل آمیخته به شکل هنرمندانه و ززیبا به مخاطبان عرضه کنند
از خصوصیات بارز هنر ایرانیان داشتن ظرفیت جذب و ایجاد وفاق و پذیرش شاخصه های مستقل دیگران و در نهایت همرنگی و یکدستی و ایجاد توازن و تعالی بخشی در طول زمان است
در این کتاب سوال ها بیش تر به منظور گسترش بینش دانش پژوهان و برای ایجاد سوال در ذهن آن ها و وادار نمودن آن ها به تفکر پیرامون آن هاست نه افزایش دانش لذا نباید محفوظات ذهنی دانش پژوهان آزمونده شود
وجه اشتراکی که در تمام هنرها وجود دارد امکان ارتباط با مخاطبان است انتقال پیام و وجه زیبایی آن ها است و ممکن است شکل انتزاعی داشته و یا صورتی واق گرایانه داشته باشد
مباحث موجود دراین کتاب: مرحله اول اندیشه و قلب مرحله دوم پایداری در عزم مرحله سوم در مسیر